RESA MED BARN uppdat.

Nu är vi framme i USA. Resan började ju i vanlig ordning med att jag packade halva natten och sedan inte fick mer än ett par timmars sömn innan vi skulle iväg. Kl 06.45 skulle vi köra hemifrån, det gjorde vi inte. Men jag hade ändå så pass gott om tid på morgonen (tyckte jag) att jag hann piffa till mig med lite smink och till och med "plattånga" mitt hår. Det var ju bra förutom att plattången var riktigt varm när jag skulle packa ner den i resväskan. Jag kylde ner den lite snabbt med hjälp av en påse frysta grönsaker (blomkål, ärtor och morötter tror jag närmare bestämt att det var) och  en kylklamp, det fungerar jättebra. Jag rekommenderar dock att använda kylklampen direkt för att inte få tinade mosade förstörda grönsaker.


Självklart var det snöstorm  när vi skulle iväg. Jag släppte av barnen och packningen i avgångshallen och parkerade sedan på långtidsparkeringen (= riktigt långt från avgångshallen). Sonen ringde mig fyra gånger för att fråga var jag tagit vägen, han tyckte att det dröjde väldigt länge för mig att parkera. Det var i och för sig inte själva parkerandet som tog tid, utan promendaden/språngmarchen tillbaka. Jag sprang i tunn vårjacka (utan huva) och fina vårskor i slaskpölar djupa som jag vet inte vad och blötsnö som ramlade ner från himlen väldigt intensivt. Jag såg inte klok ut när jag kom in på flygplatsen och skor och kläder var ortdentligt blöta. Övningen med plattång på morgonen var helt onödig, sminkningen likaså. Nu såg jag helt enkelt ut som det jag var - en hysterisk morsa på väg till New York med tre barn!


Flygresan gick så bra som den kan göra med en 11 månader gammal huligan som ressällskap.
image125

image126

image127

Ett drygt halvt dygn senare landade vi  på JFK. Trötta trötta trötta skulle vi hämta upp hyrbilen, det tog tid. Slutligen hade vi lyckats installera barnstol och vi och packningen satt i vår Chevrolet Trailblazer. Jag var chaufför och Mannen kartläsare. Vi hittade ut från flygplatsen och allt kändes riktigt bra. Ända tills vi insåg att jag gett Mannen fel vägbeskrivning, den som tog oss tvärs över centrala Manhattan. Jag hade inte mycket annat att välja på än att försöka hålla tungan rätt i munnen och fortsätta köra. Det blev en trevlig sightseeingtur. Vi korsade 5th Avenue, stod i trafikljusen precis utanför Empire State Building och.......ja, så mycket mer än det och mängder med gula taxibilar (som tutade på mig med jämna mellanrum) hann inte jag som chaufför se.


Innan vi kom fram till hotellet så hade vi ett snabbstopp på WalMart för att köpa en vagn åt Adam (Jeep Cherokee), barnmat och blöjor. Efter något som kändes som en evighetslång resa kom vi till hotellet. Vi betällde pizza och sedan somnade vi snabbt. Ungefär lika snabbt vaknade Adam, kändes det som i alla fall. Klockan fyra klev han och jag upp, jag passade på att skruva ihop barnvagnen då. Vid fem gick vi och la oss igen, det började väl bli dags för Adam att vila förmiddag då.  Vid 7 var alla vakna och hungriga. frukosten var nästan identisk med den här. Bilder kommer senare (när jag vet hur jag ska flytta över dem från kameran till datorn).


Kommentarer
Postat av: Mamma/momme/svärmorsa

Imponerande att ni hittade mannen/pappan i Amsterdam ;) Ville han BLI hittad, haha

ÅÅÅ så spännande, jag känner riktigt hur jag sitter med som co-driver.

Adam - sov så du orkar springa på Madison Square Garden.

Madeleine - Ha kul och kolla in alla häftiga prylar och snygga kläder...bara att titta pappa i ögonen och säga "SNÄLLA"

Robert - Det här är också träning, på med badmössan om det regnar någon dag, springa runt i NY är ingen lek...

Mannen - håll hårt i korten och jobba inte för mycket. Slappa och NJUT.

Morsan - ÖNSKAR jag var där, känner riktigt doften - shopping, shalupas med beef mm

Kramar i massor till er alla från "snartgöteborgarna"

2008-04-14 @ 08:12:30
Postat av: Sjufen

Åhhhhhh skönt att ni är framme...Låg och tänkte på er när jag skulle somna igår.
Vad skönt att flygresan gick bra med Adam. Nu får ni se till att han blir bästa polare med nya vagnen så att han vill sitta där mycket och titta i affärer;)

mponerande att ni tog er fram i storstan, jag gissar att jag hade varit lite hispig om jag hade suttit med i bilen. ha ha vill inte ens tänka tanken. Kan tänka mig att humöret inte var på topp i bilen. Trötta efter låååång resa och stressig trafik =ingen bra kombination.

Har beställt en vagn nu, så du kan strunta i att kolla modeller:)

Ha det superbra nu!!!

* Shoppa lugnt
* Ät massor och gott !!!
* var snälla mot varandra ;)
* Ge alla en kram från mig!

2008-04-14 @ 09:13:08
Postat av: Malin

Momme - Ja, Taco Bell blev det igår, uppskattat av alla! Jag drack Pepsi Wildcherries, det var bara jag som gillade den dock.....Korten glöder =)
Sjufen - Vi var faktiskt ganska glada i bilen, även om det var mer åt det hysteriskt glada hållet =)
Nu vill jag ju veta vad du har beställt för vagn?

Kramar från hela gänget!

2008-04-14 @ 12:29:13
URL: http://morsansvardag.blogg.se
Postat av: Malin

Momme/Sjufen - Madeleine hälsar att vi ska påminna henne om att inte flyga långt igen för att hon kräktes när vi skulle landa och det säger hon att hon då inte vill vara med om igen.....

2008-04-14 @ 12:45:04
URL: http://morsansvardag.blogg.se
Postat av: Sjufen

Men lilla lilla stumpan, stackars dig... jag ska påminna dig nästa gång, men säkert går det bättre då kanske:)

Kramar till min lilla kräkis;)

2008-04-14 @ 15:45:00
Postat av: Högdianerna, svägerskan o svågern

Först nu har vi varit in och tittat, fick adressen av släkten i Småland. Härligt att ni har haft det bra, och bussiga junioren som klarade av flygningen så bra, men inte tidsomställningen, ha ha. Man får välja mellan att ha en lugnt sovande lillparvel på planet eller att ha en som sover som folk när man har kommit fram installerad på hotellet, när de äldre barnen och föräldrarna behöver sova. Väl använd tid av morsan att montera vagnen utan att fadern var inblandad, för då kan man ge sej i den att det hade blivit någon skruv över och resulterat i en selfcollapsible pram. (Svågern tillika fårbondgubben och hembygdsnissen ler i njugg och minns montering av en kanininhägnad herrarna utförde, när ni bodde i Skåne, men hävdar ändå att hans svåger säkert kan bättre om han får lugn och ro och att ingen illvillig syster blandar sig i,"hm".) Det verkade vara trevlig inkvartering på första hotellet, och då menar vi framförallt kommentaren om diskmaskin i pentryt, bassängen och gott om fritt krubb, så ni kunde bege sig ut och göra NY nyfrukosterade. Alltså är du precis lika clever svägerska som jag/vi alltid har hållit dig för att vara, eller var det flygaren/brodern/svågern som hade rekat inför hotellbokningen. Jag/vi njuter av att ni fyller barnens liv med fantastiska upplevelser att bära med sej resten av deras liv. Fårbondgubben/hembygdsnissen hälsar att han gillar det skarpt att ni tar chansen att vidga barnens vyer, han som lämnade hembygden i skogen och var först här att lämna mellannorrländska skogen för att göra sin långa PRYO på högstadiet på Wasamuséet på Galärvarvet, Djurgården i Stockholm, hela bygden till häpnad, och det ansågs mycket vågat på den tiden. Vi hoppas att flera föräldrar får inspiration att, i mån av möjlighet, tar sig råd att fara runt och visa sina barn resten av deras land och sen låta dem bege sig än längre bort. Vi reste med er i tankarna, och nu när vi sett era bilder från over there känner vi stor glädje. Nu måste vi gå ut och ta hand
om våra småttingar, fåren, för deras klövar har vuxit under vintern när de har gått ute i den mjuka snön och inne i fårhusets halmbädd och då har inte klövarna slitits som de gör när de strosar omkring i bergsslänter och bäck-och älvnipor.
Ha det så bra och vi hoppas att ni sjuklingar har blivit friska från era förkylningar för det kan vara jobbigt med tryckutjämningen under flygresa om förkylningen får fäste i näs- och örongångarna och hoppas att Madde har slippit kräkas på hemvägen.
Vi får höras när ni vilat ut efter hemresan.
Kramar från högianerna.

2008-04-27 @ 11:57:04
URL: http://morsansvardag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0