VÄSTTRAFIK

Även Västtrafik hör till dem vars regelverk bör ifrågasättas tycker jag. Läs bara här. 
Jag förstår verkligen inte hur de resonerar i det här fallet?  Synd att något så viktigt som kollektivtrafik ska få drivas av fullkomligt inkompetenta människor som inte bryr sig om service på något sätt!


Kommentarer
Postat av: Bengt

Besök VT hittegods någon dag så ser man att de har rätt så mycket att göra och de uppger att de får in runt 20 mobiler om dagen...



Sedan hur hade du tänkt dig att det skulle gå till praktiskt? Det finns säkerligen ett antal mobiler som matchar (är det mest borttappade värdeföremålet). Dessa ska laddas och startas vilket tar tid och sedan ska man börja mata in pin-koder vilket innebär att du riskerar att låsa andra människors telefoner, vem ska ta ansvar för det?



Juridiskt sätt: finns många stulna mobiler ute på marknaden, lämnar VT ut en sådan medverkar de till häleri... Innehållet i mobilen hänger ihop med sim-kortet så lämnar VT ut på mobilnummer så kan man få ett kvitto på att man äger mobilen vilket inte på något sätt är bevisat... Då har VT medverkat till att framställa falska ägarbevis...



Situationen är inte så enkel som den framställs, det finns lagar som ska följas... Personalen där hade säkert tyckt det var mycket skönare om de bara kunde ställa ut allt de hittat och så fick folk komma och plocka det de har "glömt" (dvs allt som de vill ha...)

2009-08-28 @ 16:15:08
Postat av: Linda

Vad händer om någon glömt sin Gucci jacka, värd 6 000 spänn? De (enligt VT själva) återlämnas endast mot beskrivning inget kvitto krävs. När min telefon blev stulen av VT hade den endast ett personligt värde. INGEN ville ha min gamla mobil förutom jag själv då den innebar en massa minnen för mig.

2009-08-28 @ 16:26:04
Postat av: Mattias

De kan lämna grejerna till polisen i stället, så kanske folk kan få tillbaks prylarna. När man gör anmälan om försvunnen mobil söks hittegodset igenom, man ska väl inte behöva ringa land och rike runt för att återfå sina prylar.

2009-08-28 @ 19:02:52
Postat av: Malin

Bengt- Så väldigt många likadana mobiler ligger det nog inte där. Det är klart att det är merjobb för dem, det är ju service det handlar om, men hittegods är väl ändå hittegods, deras uppgift borde väl vara att på alla sätt hälpa sina resenärer att få tillbaka sina ägodelar? Om det saknas personal hade de ju kunnat ta och använda pengar till service för resenärerna istället för att "förbättra" biljettsystemet för miljontals kronor. Dessutom hade det gynnat samhället om en arbetslös till kunde få jobb :)

2009-08-28 @ 19:56:15
URL: http://morsansvardag.blogg.se/
Postat av: Bengt

Till Malin: Klart man alltid kan anställa mer personal men det är ju någon som måste betala och folk tycker ju VT är dyrt nog som det är, kostnaden för hittegods finansieras ju knappast av avgiften på 20kr/förmål...



Gör som andra hittegodsavdelningar och ta ut den faktiska kostnaden, inte mer än rätt att de som slarvar bort saker får stå för hela kostnaden istället för att alla ska betala för hanteringen av hittegods via sina biljettköp... Ett minutpris så de som tar upp mer tid genom att inte ha alla uppgifter får betala mer :)



F.ö. uppger de att runt 20 mobiler om dagen kommer in (om man ringer dem) och det kan ta några dagar innan allt hittegods kommer in (upp till en vecka enligt hemsidan). Då hamnar man på 140 mobiler att kolla och är det en vanlig mobil (ex.vis. grå 3310) så lär det finnas flera av samma sort...

2009-08-29 @ 10:21:07
Postat av: Malin

Bengt, ja det är inte lätt att hitta en bra lösning, jag hoppas dock att pojken fått tillbaka sin mobil nu :)

2009-08-29 @ 21:40:48
URL: http://morsansvardag.blogg.se/
Postat av: Linda



Hur många mobiler slänger VT per år? Hur många tvingas köpa en ny på grund av detta?

Vad är det för poäng med att ha en hittegods när de beslagtar ens ägodelar för att sedan slänga dem i en sopsäck när det gått 90 dagar?

Det värsta med detta (som hände mig) var att en snubbe på VT sa till mig: "du kan ju komma efter 90 dagar och hämta din telefon när vi har slängt den". Förnedrande, frustrerande och jubelidiotiskt!

2009-08-31 @ 09:32:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0