00-TALET?

Är det vad föregående decennium kallas? 00-talet. Ser konstigt ut i skrift men låter bättre när man säger det. Eller? Oavsett vad det heter ska jag göra en liten sammanfattning av åren frånn 2000-2009, som jag sett flertalet andra bloggare göra.

2000 Millenieskiftet firade jag i sängen med influensa. Jag låg nerbäddad hemma hos mina föräldrar i Boden. Mannen fick inte ledigt från jobbet och var kvar i Norge på Vestlandet och som vi fram till slutet på året kallade hemma. R fyllde 5 och M firade sin ettårsdag det året. I November gick flyttlasset åter till Sverige och vi köpte ett hus och bosatte oss på Kullahalvön i Skåne.

2001 Jag jobbar både som lärarvikarie och säljer barnkläder på ett stort köpcenter. Mannen fortsätter pendla till Norge. Vi njuter av Skånsk sommar och höst.

2002 Var året då vi tog fram flyttkartongerna igen. Mannnen har fått jobb i en stor västsvensk stad och jag har kommit in på sjuksköterskeprogrammet i samma stad. Nu tyckte vi att vi var färdiga med att äga hus och köpte en lägenhet i en härlig gammal stadsdel. "Nära till allt" var vi sugna på efter de skånska åkrarna.Vi flyttade upp på Valborgsmässoafton och mamma var där och hjälpte till. Vi kom innan möblerna och käkade thaimat sittandes på golvet till middag.

2003 Studierna går bra. Mannen börjar dock jobba utomlands igen. Den här gången på betydligt varmare breddgrader. Vi åker till Mallorca på sommaren och njuter som bara den. Det var startskottet för våra charterresor...

2004 Studierna fortsätter och nu åker vi till Cypern på sommarsemester. Jul och nyår firas i Afrika där mannen jobbar. Jag hade också 5 veckors praktik på en klinik där. Mycket spännande.

2005 Våren präglas av ett fruktansvärt slit, jag skriver uppsats och har slutpraktik och lite tentor. Examen lyckades jag ta när jag skulle och det var i början av Juni. Sedan tillbringades sommaren i Kiruna där jag också jobbade som sjuksköterska. Trevliga turer till Kebne, Abisko och Björkliden hanns också med. Jul firas på Dominikanska republiken och vi har en riktig drömsemester.

2006 Jag jobbar natt som sjuksköterska i staden där jag bor. Ganska jobbigt. Men jag följer med mannen på arbetsresa till Florida, utan barnen (!) och jag vilar upp mig ordentligt. Vi köper en stuga på Instön och där tillbringas många härliga sommardagar. Jag opererar bort blindtarmen när jag är gravid, någon dag innan julafton. Inte alls kul.

2007 Jag och M inleder året med en vecka på Lanzarote med min syster, och hennes dotter som då är 5 månader gammal. Lilla A kommer till världen i Maj. I samband med det så har vi vuxit ur vår centrala lägenhet och nu längtar vi efter hus igen. Vi säljer lägenheten och flyttar till ett underbart hus vid kusten en dryg mil utanför staden. I skarven mellan hus lägenhet bor jag på Instön på sommaren, men det bara regnar så jag sticker på en sista minuten till Cypern. Lilla A är då 7 veckor. Det ska börjas i tid. När vi precis flyttat till huset opererar jag bort gallblåsan efter att ha haft ett väldigt jobbigt gallstensanfall. (Egentligen var det ganska många anfall under en längre tid, men det fattade jag inte då.) Vi säljer Instön på hösten. Stugan hade vi eftersom att vi bodde i lägenhet, så att den blev mer till last än nöje. I november åker jag och mamma till  Charlotte i NC i november och hade hysteriskt kul.

2008 Vi åker till New York i April, det var häftigt. Lilla A börjar gå. Det blev Cypern till sommaren igen. Barnen får en till kusin. Hösten minns jag som lång och regnig, om det egentligen stämmer vet jag inte. Vi hade besök från Afrika till jul.

2009 På våren åkte hela familjen till Florida och framtidsplanerna tog ordentlig fart. Efter sommaren börjar lilla A på dagis och jag börjar plugga på heltid (engelska). Studierna gick väl så där, vilket inte var så förvånande med tanke på husföräljning och alla hemsläpade "dagissjukdomar" som vi drabbades av. Vi beslutar oss för att vi är färdiga med skitväder och planerar en utlandsflytt och sålde huset.

10-talet ser vi fram emot med stor spänning!!


Kommentarer
Postat av: Sof

En hel del resande kan konstateras :) Förhoppningsvis så blir resorna hem till Sverige i fortsättningen :) (vilket jag sörjer, alltså att ni flyttar, inte att ni kommer och hälsar på )

2010-01-02 @ 22:46:28
Postat av: Solweig

Det var ett händelserikt 00 tal ni haft och -10 talet kommer att bli minst sagt lika händelserikt. Önskar Er all LYCKA i framtiden

2010-01-03 @ 08:01:08
Postat av: Bergström

Fantastiskt att du kommer ihåg vad som hänt under åren. Spara detta på ett säkert ställe till du blir gammal o sitter o tänker tillbaks på åren. Jätteroligt att läsa, kommer ihåg att jag hört en del av dina (era) upplevelser. En härlig ide att skriva ner dem så här. Längtar till 2020 o få läsa om kommande 10 åren. Men då är ju förståss en annan gammal o kanske inte klarar av datan, men den dagen den sorgen, men då får jag väl be barnen om hjälp.Kram.

2010-01-03 @ 10:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0